دوشنبه، آبان ۳۰، ۱۳۸۴

عقاب سرودۀ دکتر پرویز ناتل خانلری


شعر عقاب سرودۀ دکتر پرویز ناتل خانلری را در اینجا بشنوید
اجرا : دکتر علی صاحبی
مدت برنامه : 10 دقیقه
متن شعر عقاب را ر اینجا ببینید
در بخشی از خاطرات دکتر خانلری آمده است که: شعر عقاب را برای احدی نخوانده بودم اولین کسی که شعر را برایش خواندم هدایت بود در آن ایام که من جوان بودم هدایت مرد جا افتاده ای بود فاضل و خوش مشرب زبان دان و گاهی چنان تلخ وترش که نمی شد طرفش رفت.من هم در شرایطی قرار گرفته بودم که کم کم متوجه بسیاری از بی عدالتی ها،جفاهای روزگار و جور زمانه ای می شدم که حتی آوای زیبا و دلنشین مرغ سحر را بر نمی تابید.شعر را آهسته برایش خواندم در تمام مدت هیچ حرف نمی زد به گوشه ای خیره شده بود،گاهی سر تکان می داد وقتی شعر تمام شد سیگاری از قوطی سیگارش در آورد و روشن کرد،حرف نمی زد به سیگارش پک می زد،بعد سیگارش را خاموش کرد و گفت:بارک الله!کتش را از روی جالباسی برداشت و گفت بریم خاورچاپش کنیم
مجموعۀ آثار دکتر خانلری در کتابخانۀ گویا
فهرست نام آثار موجود در کتابخانۀ گویا

8 Comments:

At ۱۵.۸.۸۵, Anonymous ناشناس said...

نمي دانم با چه زباني از اين همه كوشش شما در پاسداري فرهنگ ايران سپاس گزاري كنم.
درود بر شما و هماره شاد و تن درست باشيد.

 
At ۲۴.۵.۸۶, Anonymous ناشناس said...

سلام لطف می کنید نامه دکتر خانلری به فرزندش را به صورت متنی نیز در وبلاگ قرار دهید چون دسترسی به صوت از طریق نت برای من امکان نداشت و امتحان کردم نشد. یا به این ای دی پست کنید. sadeghi_manager@yahoo.com
بسیار ممنون می شم

 
At ۵.۶.۸۷, Anonymous ناشناس said...

سلام
شعر عقاب را اشتباه مي خوانيد!!!
با نسخه من فدق دارد!!!

 
At ۲۳.۱۱.۸۷, Anonymous ناشناس said...

سلام
با تشکر از شما.لطفاامکاناتی فراهم شود که متن شعرنیز دراین سایت قابل دسترسی باشد زیرا اکنون این لینک قطع می باشد.

 
At ۱۵.۱.۸۸, Anonymous سپهر said...

در مصرع "ديد كش دور به انجام رسيد"، "دور" نادرست خوانده
می شود. و اين اشتباه بزرگ در سرآغاز شعر كمی مايوس كننده است.
"دور" در اينجا به معنی فاصله (زمانی و يا مكانی) نيست، بلكه به
به معنی گردش، نوبت و زمان است و واژه ای ست عربی و برای
نمونه با "دور" در مصرع "چو ازو دور شد ايام شباب" فرق دارد.

اما به جز اين اشتباه و چند اشتباه كه با تاكيد در خواندن و نا يكسان
بودن متن ها سر و كار دارد، كاریست در خور نگرش.
پيروز باشيد

 
At ۲۲.۱.۸۸, Blogger arya said...

salam sher ra dar zirash begzarid

 
At ۳.۵.۸۸, Anonymous ناشناس said...

درود بر روان پاك تمامي پاسداران شعر وادب ايران زمين شعر عقاب را سالهاست مي خوانم و هر بار لذت ميبرم گاهي اوقات هم اشكهايم سرازير ميشود وا اسفا كه نسل امروز با بزرگان ادب و هنر خود بيگانه است شعر عقاب به نظر من بي نظير است

 
At ۲۵.۵.۸۹, Anonymous Asiadokht said...

vaghe'an az zahamat-e shoma motshakerim

 

ارسال یک نظر

<< بازگشت به صفحۀ اصلی