سه‌شنبه، شهریور ۲۲، ۱۳۸۴

احمد خرم آبادی

شعر نامه به مادر سرودۀ احمد خرم آبادی را در اینجا بشنوید.
مدت برنامه : 18 دقیقه
اجرا : گیتی مهدوی
فهرست نام آثار موجود در کتابخانۀ گویا

برچسب‌ها:

6 Comments:

At ۱۷.۷.۸۴, Anonymous ناشناس said...

salam
man tazeh emrooz ba in weblog ashena shodam.
vaghean lezzat bordam.
daste hagh be hamrahetan

 
At ۲۴.۷.۸۴, Anonymous Serge Arakeli said...

Gitiye aziz
Drood bar shoma, Shenidane nameye Ahmad ba sedaye matine shoma Bare digar man ra be yade jenaayathaye Salhaye 50 ke ba vojoode janiyane feli Gooyi roo sefid shodeand andakht. In ra niz begooyam ke an baradare koochektar ke be hamrahe Ahmad dore baghche midavid (Mojtaba) niz dar 10 Esfande 1352 ba Gloolehaye mosalsale Dojkhimane Shah be ghatl resid !
Drood mojada be shoma ke yade farzandane ghamkhar va ghahremane Mardom ra zende kardeid.
Serge Arakeli

 
At ۱۶.۲.۸۷, Blogger Mahsa said...

khanoome Giti,
man ba searche esme Ahmmad Khorram Abadi be inja residam va kheili khoshhal shodam ke in sher ro peida kardam.albateh gooya in matlab male 2.5 saal pishe,amma khob agar baz inja ro khandid mikhastam tshakkor konamin.
man saal ha pish cassete in sher ro shenidam...ke fekr mikonam dorane enghelab zabt shode bood.

 
At ۲۶.۲.۸۷, Blogger روزبه 41 said...

سركار خانم مهدوي
با تشكر از زحمت شما در معرفي آثار شفاهي فرهنگ ايران
نامه احمد خرم آبادي به مادرش در دي سال 1357 در تهران به صورت نوار منتشر شد و احتمالا از سوي هواداران سازمان فداييان خلق تهيه شده بود.در اين نوار كه من متاسفانه ان را ندارم مردي با صدايي در خور موضوع شعر را دكلمه مي كرد.در بخش از آن مي گفت :"پسر روزبه گرد سترگم كه به ارباب شما گفت نميرم و نميرند هر آنان كه ره خلق بگيرند".در دكلمه شما از روزبه خبري نيست.مي خواستم اين موضوع را اطلاع داشته باشيد

محسن تهران 26/2/1387

 
At ۲۱.۵.۸۷, Anonymous ghasem said...

مرثیه برای جانشینان بوعلی
اول شهریورماه هرسال بزرگداشت پدر معنوی پزشکان ایرانی بو علی سینا می باشد.ازنحوه تولد بوعلی اطلاعات زیادی در دست نیست.اینکه او با سزارین به دنیا امده یابا فورسپس پای برخاک نهاده است چیزی نمیدانیم!از برسی رادیولوزیک جمجمه او درهمدان چنین استنتاج می شود که مادرش از دست متخصصین زنا ن جان به در برده است!هم چنین پدر بو علی ادم مایه داری نبوده است وجراحان ان زمان توصیه زایمان در اب حوض یا هیپنوتیزم یا سزارین به وی ننموده اند!
اینکه ایا او در دانشگاه حکومتی درس خوانده یا ازاد اطلاعات متقنی در دست نیست ودر کتاب {{مخارج التحصیلات العالیه}}اشاره ای به موضوع نشده است.به علاوه به علت مفتی بودن علم ودانش در ان زمان پدر بو علی شکایتی از شهریه دانشگاه ازاد نکرده است.وبه احتمال ضعیفتر پدر بو علی به علت ملاحظات سیاسی از این دست حرف ها طفره رفته است!!
ایا بو علی خودش رشته پزشکی را انتخاب کرده یا با زور ترکه انار پدر و مادر وارد این رشته شده اطلاع زیادی نداریم. در رساله تربیتی ((شرح الاحوال البوعلی))امده است:او بدنیاامد دکتر شد وپس از چندی بمرد!این جملات ما رابه این نکته رهنمون می کند. احتملا در زمان بوعلی پزشکی شغل اب ونون داری نبوده است!دوم اینکه حکومت دخالتی در اور پزشکان ننموده وصحبتی ازطرح خارج از مرکزو امتیاز گیری وتبعید اجباری نبوده است.اینکه بو علی گاهی به میل خودش به عیادت بیماران به خارج از مرکز می رفته بنا به سلیقه خودش بوده وزور حکومت بالای سرش نبوده است!
ابن ابو مفلوک ترشیزی زورقی در کتاب بیو گرافی خود می نویسد:روزی ناخوش شدم طبیبی خوش سیما را از شهر سوار بر حماربر بالینم اوردند.نبضم بگرفت درمی بستاندو حالم خوش امد دگر بار تا زنده بودم احتیاجم به این جماعت نینتادندی
اینکه در زمان بو علی پزشکان به دو گروه مغضوب((عمومی))وغیر مغضوب((......))تقسیم می شده اندمستندات زیادی نداریم ولی اثار بدست امده در شهر سوخته تعداد جنازه های پزشکان عمومی بیشتر از پزشکان متخصص بوده است واین احتمال مطرح است که حکام محلی ادم های نالایقی بوده وبی محابا نخبگان را به سمت طب هدایت نموده در صورتیکه به اهنگر و کشاورز بیشتر نیاز داشته اند!!
ابوعبیده جراح می نویسد: یازده پسر داشتم .یکی به تجارت پرداخت ومالی فراوان اندوخت دیگری کار دیوان پیشه کرد وتمام فامیل را استخدام دولت نمود.یکی در خدمت کاهنان معابد شد با ظاهر فریبی مال عوام فراوان بالا کشید.پنج پسر به نظامیه طب فرستادم پس از چند سال مطبشان نگرفت و یکی یکی بمردند!!
از این رساله می فهمیم که احتملا در ان زمان تعداد پزشکان از تعداد بیماران بیشتر بوده ولی مرگ ومیر انان به علت حرص وجوش بیشتر بوده است
بو علی سینا علاوه بر طب در ستاره شناسی دارو سازی فلسفه و....دستی داشته است واحتمالا این پزشک دور اندیش فکر این را نموده که اکر کارش از طبابت نگرفت از فنون دیگر خود استفاده کند!
در کتاب ((قواعد الطبابه))نوشته ابوالچماق نظام گرزی اشاره ای به محدودیت های شغلی و اداب مطب داری در زمان بوعلی نگردیده است واین احتمال مطرح است که یا دران زمان اداره نظارت بردرمان شکل نگرفته یا اگر بوده طنازان وصاحبدلان در ان منصب به خدمت بوده اند!!
در زمان بوعلی بیماران برحصیری نزد بو علی می نشستند ونسخه خود می گرفتندواین وسیله منحوس((میز))اختراع نشده بودوپزشکان الوده به زیر میزی نشده بودند
قلندر نیشابوری می نویسد:به حضور اوی سینا رسیدم.یک خروار گندم در جوارش برزمین انداختم فرزندم تیمار کرد تبش نقصان یافت و فردایش با نو باوگان بازی نمود!!
بابررسی سنگ نوشته های اداره صحت المزاج شهر هگمتانه مشخص گردیده مطب داری وطبابت در ان زمان شغل دهان پر کنی نبوده است وبر سنک نوشته های شفاخانه مرو اثری از دعواهای صنفی وسیاه کاری های حرفه ای پیدا نشده است!!
سوزنی سمر قندی قمپزی در کتاب ((شرح الحوال الطبیان فی الخراسان))می نویسد:
زرد رویی از دروازه مرو وارد شد.جماعت حکیمان وطبیبان بر سرش ریختند!حجام خونش بگرفت وکحال دیگانش وارسی کرد ودر ان ضماد بریخت .الطبیب الداخله نبضش بگرفت وگفت صفرا دارد.ناگهان ابوالجراح الخصوصی تیغ بر کشید وروده کورش در اورد که بنگرید تازه وارد روده کور دارد!انگاه که کار به اخر شد وکار به حسابداری بیمارستان رسید معلوم شده این مسکین درم در همیان ندارد.طبیبان دمق شدند وبه تکفیر یکدیگر مشغول شدند. قاضی القضات سمر قند اگاه گردید به نظام پزشکی فرا خوانندشاندی تفحص نمودندی معلومات حاصل شد قربانی بیمار نبودندی وبرای فرارازدست زن تمارض نمودندی!!

احتمالا در زمان بوعلی پزشکان صنفی محافظه کاروترسو بوده ودر امور حکومتی دخالت نمی نموده اند چرا که در قبرستان تپه هکمتانه قطعه سیاسیون استخوان هیچ دکتری پیدا نشده است
.بو علی با هیچ کدام از بیمه ها قرارداد نداشته ودر باز اموزی نیز شرکت نکرده است چرا که هیچ فسیل پزشکی در تالار اجتماعات شهر قدیم همدان از یک پیر مرد چرتی بدست نیامده است

ادارات بیمه در زمان بوعلی ابتدا به شکل ((بی ما- تعبیر- اشتباهی))شکل گرفت که ((بی ما)) یعنی بدون کمک ما((تعبیر))یعنی بیمار به نفع خودش تعبیر نکند و((اشتباهی))به زبان سانسکریت یعنی از اولش اشتباهی بوده!!ما نباید به پزشکان رو بدیم.بعدهابا پیشرفت علم مدیریت این دست اورد اجتماعی بشر جان گرفت وچتر حمایت خود را بر سر همه فرزندان وطن از جمله پزشکان انداخت
مشهد-دکتر حسینی اخوان
dr27367@yahoo.com
www.dr-hosainy.blogfa.com
09153138554

 
At ۱۰.۸.۸۸, Anonymous ناشناس said...

salam bayad be ettela beresanam ke ghabre ishan va baradare koochakash dar ghabrestane now ghom - bogheye ayattollah gharavie boroojerdi mibashad ke dar hale rizesh ast lotfan harkas mitavanad fekri behale in sarmayehaye ensani bekonad.

 

ارسال یک نظر

<< بازگشت به صفحۀ اصلی